05:04

Języki obce: plany i polecane linki

Opisuję mój powrót do uczenia się języków obcych i dzielę się odnośnikami do polecanych przeze mnie stron. Zapraszam!

Co wypróbowałam...

Wypróbowałam już Memrise i moje pierwsze wrażenia są raczej pozytywne, choć jestem przyzwyczajona raczej do nauki z podręczników niż z aplikacji czy online. Póki co przypomina mi Duolingo, z którego zrobiłam parę podstawowych lekcji niemieckiego i włoskiego. Żeby przyswoić słownictwo, słuchamy nagrań i potem wybieramy bądź wpisujemy odpowiednią opcję. Dostępne jest znacznie więcej mini-kursów na różnych poziomach. Do dyspozycji są zestawy przygotowywane przez użytkowników, zbierające słownictwo z danej dziedziny lub dopasowane np. do konkretnego podręcznika. Podoba mi się, że zaczęło się od zwrotów przydatnych w codziennej konwersacji, np. “Nie mam pojęcia” lub “nie ma problemu”. 2,50 dolara za miesięczny dostęp Premium to niezbyt wygórowana cena, więc póki co waham się między pozostaniem przy darmowej wersji (i po każdej lekcji "przeklikiwaniem się" przez ofertę do “play for free”) a zakupem dostępu premium.

Screen z Memrise.com

Natrafiłam też ponownie na stronę Babadum. To fajna gry do nauki słówek w wielu językach polegająca m.in. na dopasowywaniu obrazku do słówka, słowa do obrazka. Poza “standardowymi” takimi jak niemiecki czy angielski znajdziemy np. japoński, szwedzki czy grecki. Sama podłapałam z tej gry parę nowych słówek po japońsku i gorąco ją polecam. 


Poza tym, zapisałam się na kurs japońskiego. Niestety na poziom niżej, niż ten, na którym skończyłam naukę 4 lata temu, ale najbardziej zależy mi na konwersacjach, dodatkowe treści mogę realizować we własnym zakresie, a i powtórka mi nie zaszkodzi.

Waham się między dołączeniem również do kursu włoskiego lub niemieckiego, ale pozostaje to w sferze planów jako że chciałabym też sporo czasu spędzić z narzeczonym i psem, ze znajomymi, chodzić na jogę i mieć kiedy po prostu odpocząć w domu :)

... a co dopiero mam w planach
Chciałabym wypróbować kilka platform i narzędzi do nauki języków:
lang-8, na którym rodzimi użytkownicy języka poprawiają opublikowane przez nas teksty
Preply oraz Italki (do szukania nauczycieli i korepetytorów)
Hellolingo
Nie znaczy to, że w ciągu najbliższych tygodni zajrzę na wszystkie. Każde z tych narzędzi powinno być pomocne przy rozwijaniu innych zdolności językowych, i planuję je stosować w różnych proporcjach i konfiguracjach.

Cele długoterminowe
Na razie zaledwie zarysowane, planuję rozpisać je bardziej szczegółowo i zgodnie z metodą S.M.A.R.T.

Angielski
  • Poprawa wymowy i intonacji, do tego celu zaprzyjaźnić się z Międzynarodowym Alfabetem Fonetycznym (IPA)
  • Poszerzenie słownictwa
  • Być może powtórka gramatyki, ale raczej dodatkowo

Hiszpański
  • Poprawa wymowy, akcentu i intonacji 
  • Poszerzenie słownictwa
Włoski
  • Powtórka z naciskiem na gramatykę i słownictwo
  • Umiejętność przeprowadzenia min. 30 minutowej konwersacji z native speakerem za 3 miesiące

Portugalski
2 lata z portugalskim były wspaniałą przygodą, chętnie słucham od czasu do czasu muzyki w tym języku, ale na razie nie planuję wrócić do aktywnej nauki.

Japoński
  • zdanie certyfikatu JLPT N3 (wstępnie w lipcu 2019)
  • swobodna komunikacja w codziennych sytuacjach podczas podróży do Japonii (wiosną 2019). Nie interesuje mnie nauka jedynie pod certyfikat, który niestety nie sprawdza czynnej znajomości języka, czyli mówienia i pisania.

Na dokładkę, niemiecki
Niestety, nie znam tych języków, które według moich obserwacji są najbardziej poszukiwane na wrocławskim rynku pracy, czyli niemieckiego i francuskiego. Wątpię, że opanuję język do takiego stopnia, by móc konkurować na rynku pracy z osobami po filologii lub takimi, które przez kilka lat mieszkały w kraju niemieckojęzycznym. Zresztą, nawet nie wiem, czy chciałabym pracować z niemieckim. Kocham hiszpański i to z nim wiążę swoją przyszłość... mimo to, chociaż podstawowa znajomość niemieckiego na pewno w życiu nie zaszkodzi. Już na magisterce, kiedy miałam 5 minut pieszo do szkoły języka niemieckiego, wymarzył mi się powrót do tego języka, po macoszemu traktowanego u mnie w gimnazjum i liceum, ale słomiany zapał szybko zgasł i zajęłam się czym innym. Chciałabym do niemieckiego podejść jeszcze raz, zupełnie inaczej niż do pozostałych języków i inaczej niż w szkole, otaczać się nim i przyswajać z jak najmniejszym użyciem innych (meta)języków.Ale to może za parę miesięcy.


Gdybym miała zaczynać nowy język (chyba na emeryturze ;)), byłby to prawdopodobnie niderlandzki albo rosyjski. Co prawda intrygują mnie bardzo np. esperanto czy baskijski, ale chciałabym przede wszystkim skupić się na tym, co ma szansę przydać się w życiu codziennym, np. w pracy czy w podróży. Na koniec...

Linki: różne języki
Duolingo Stories, gdzie dotychczas dostępne są historie po niemiecku, francusku, hiszpańsku i portugalsku.

Polecam uczestnictwo w spotkaniach i wymianach językowych. Żeby znaleźć takie spotkania w swoim mieście, spróbuj wpisać np. (nazwa miasta) Language Exchange w wyszukiwarce Facebooka. Zachęcam również do czytania stron i blogów na tematy, które Was interesują. W moim przypadku są to: podróże, psy, nauka.

Najwięcej tutaj materiałów do tych, które powtarzam/których się uczę. Niestety, nie znam stron do nauki np. francuskiego czy niderlandzkiego, a nie chciałabym polecać takich, z których w ogóle nie korzystałam.
Hiszpański
Prasa hiszpańskojęzyczna np. El país oraz El Mundo (Hiszpania), El Comercio (Peru), El Universal (Meksyk), Clarin (Argentyna), El Mercurio (Chile)
Moje ulubione hiszpańskojęzyczne blogi to m.in.:
Aniko Villalba
Bardzo lubię również podcasty, m.in.
Nómadas
Nie zapomnijmy też o serialach! :) Jeśli chodzi o materiały offline, ostatnio korzystam ze Podręcznego słownika obrazkowego wydawnictwa Pons.


Japoński
News in slow Japanese
Hirogaru Nihongo: filmiki o różnych aspektach kultury
Kanał Nihongo no mori na Youtube

Norweski
Nocna sowa

Portugalski
Blog Mój portugalski

Włoski
One word italiano

Mam nadzieję, że linki Wam się przydadzą! Jakie języki znacie, a jakich się uczycie? Jakie są Wasze ulubione metody nauki? Dajcie znać w komentarzach!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 . , Blogger